سفر، همراه وهمگام با باد

من آشوب هستم عاشق سفر، ارزان سفر میکنم

سفرنامه، سفر من به جنوب و جنوب شرقی آسیا ...

روز چهارم دسامبر تا هفتم دسامبر بجای انتظار کشیدن برای ویزای سنگاپور به پنانگ

جزیره پنانگ مالزی نام جزیره ای واقع در شمال شرقی ساحل شبه جزیره مالزی است. پنانگ همچنین نام ایالتی است که علاوه بر جزیره پنانگ نواری از سواحل ه

شبه جزیره تایلند (با نام “سیرنگ پریا”) را نیز شامل می شود. پنانگ ساحل زیبایی دارد اما امکانات سواحل این شهر در مقایسه با سواحل سایر شهرهای مالزی، اندکی ضعیف است. عمده ی پنانگ به واسطه پیشینه تاریخی غنی و متاثر از فرهنگ های مختلف (مالایی، چینی، هندی و اروپایی)، است.

در سال ۱۷۸۶ میلادی، کاپتان “فرانسیس لایت” انگلیسی، برجی نظامی در محل کنونی “جرج شهر” احداث نمود و با پشتیبانی آن پنانگ را ضمیمه مستعمرات انگلیس در ناحیه شرق هند نمود. تا پیش از آن جزیره پنانگ بخشی از سلطنت ایالت “کداح” بود. جزیره پنانگ در کنار مالاکا و سنگاپور از اولین مکان های واقع در شرق آسیا بودند که انگلیسی ها به آن مهاجرت نمودندنام پنانگ از واژه مالایی “پینانگ” که نام درخت یک نوع میوه محل است برگرفته شده است. در زمان های دور، مالایی ها نام “جزیره نخست” را بر پنانگ نهادند. در سال ۱۷۸۶ انگلیسی ها به مناسبت تولد شاهزاده “ولز” نام ان را بر جزیره گذاشتند و در اوایل و حتی اواسط قرن گذشته، جزیره پنانگ مالزی با نام “مروارید شرق” نیز شناخته می شد.
پایتخت ایالت پنانگ، “جورج شهر” است و نام گذاری شهر برای یادبود “جورج سوم”، پادشاه انگلستان بوده است. ایالت پنانگ بیشترین تراکم جمعیت را در بین ایالات مالزی دارا است و اکثر جمعیت آن را اقوام چینی تشکیل می دهند. ایالت پنانگ سومین ایالت توسعه یافته اقتصادی پس از ایالات “سلانگور” و “جوهور” است.

پس از آنکه در سال ۱۹۶۹ پنانگ بندر آزاد خود را از دست داد، نرخ تجارت دریایی به شدت در این ایالت افت نمود، امروزه عمده درآمد پنانگ از صنعت گردشگری و تولید قطعات الکترونیکی است. شرکت های بزرگ بین المللی نظیر؛AMD, AVX, BBraun, Dell, Osram, Motorola, Seagate, ، در منطقه آزاد تجاری پنانگ کارخانه جات تولیدی دارند. در سال ۲۰۰۸ میلادی، “جورج تاون” و “مالاکا” از جانب سازمان جهانی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی معرفی شدند.از ایستگاه Ktm  ساعت 11/5 شب با بلیط به قیمت 38 رینگ با اتوبوس بسیار راحت وتمیز به طرف پنانگ حرکت کردم باید بگم در کولامپور ایستگاه قطارktm در بعضی از ایستگاه هابلیط اتوبوس میفروشند شما.میتوانید شهری که میخواهید بروید از طریق اینترنت زمان وقیمتش را کنترل کنید و یک ساعت قبلش در ایستگاه برای خرید بلیط حاضر باشید تقریباً 4/5 ساعت طول کشید من ساعت 4 صبح به پنانگ رسیدم کمی ذوق کردم چون پنانگ جزیره است از طریق یک پل به جزیره وصل میشود قبلا هاستل رزرو کرده بودم در ایستگاه ی که پیاده شدیم تاکسی بود ولی من باید ساعت 10 به هاستل میرسید م ترجیح داد م منتظر اتوبوس مثل بقیه مردم شهر باشم  ساعت 7/5 به ترمینال مرکز ی شهر رسیدم آنجا همان صبحانه خودشان که معمولا برنج با ماهی یا خورش سبزیجات است خوردم اتوبوس رایگان که فری میگویند سوار شدم به هاستل فراموش نشدنی رسیدم این هاستل در محله Penangخیابان hutton بنامhutton mansion heritage هست شبی پنج دلار با صبحانه و تمام وقت چای و قهوه  اما چیزی که در این خوابگاه دوستداشتنی بود انگار همه یک خانواده بودند صاحب خوابگاه واقعا مهربان وزحمت کش بود و با همه چیز موافق با همه مسافران مهربان ودلسوز بود سرویس ها مرتب وتمیز بود من آنجا با دختر جوان تایلندی ویک خانم کارهای آشنا شدم و سه روز را همه جا باهم بودیم. هر سه آسیایی بودیم اخلاق ورفتار ها وخرج کردن  مثل هم بود ترانسپورت دورن شهری اتوبوس بود که طبق معمول پول به دستگاه کنار راننده ریخته میشد و بلیط بصورت خودکار صادر میشد قیمت بلیط بر حسب مسافت از یک رینگ تا چهار رینگ بود و اتوبوس به تمامی شهر داشت حتی به ساحل اتوبوس داشت که از شهر دور بود به تمامی قسمت های گردشگری اتوبوس داشت . در جزیره هم فروشگاه ها ومال های بزرگی بود و چون دسامبر ماه آخر سال بود تمام فروشگاه ها حراج آ ده در صد بود تا هفتاد در صد البته این حراج ها در کل مالزی شامل فروشگاه ها ومال ها ( پاساژ)  بزرگ بود مغازه‌های حاشیه بازار های محلی وخیابان ها حراج نبود اجناس مثل به درد نخور وبنجل بود و قیمت شان در این مو قع سال از مال ها وفروشگاه ها بیشتر بود البته در فروشگاه و مال جنس های مرغوب هر چیزی حتی بدون برند و دوخت و پارچه لباس خوب بود. وبرندهای معروف هم بودند که اصلا حراجی نداشتند در خیابان Lebuh Ligat و در Penang roodبازار محلی بی نظیری بود واقعا یکی از دیدنی های پنانگ هست چون شاید در این مدت وچند کشور ی که من بودم و علاقه زیادی به بازار های محلی دارم بازار محلی پنانگ بی نظیر انواع واقسام خوراکی ها انواع بدلیجات وانواع ترشیجات که عز میوه های استوایی ومحلی هستند انواع برنج با رنگ های مختلف شیر ینی های خانگی وانواع شور و سس ها ماهی های که به سبک خودشان شور و یا خشگ شده و مردمی که خریدار آنها هستند در این بازار علایق وفرهنگی مردم به خوراکی ها مشخص میشود مغازه هایی پر فروش تر است مردم مالزی علاقه زیادی  به میوه های پوست کنده در آب تقریباً شور وشیرینی دارند انواع غذا و کباب ماهی وگوشت خوک ومرغ مردم مالزی  بیرون از خانه غذا میخورند تا ایران حتی غذا می خرند به خانه میبرند یعنی آشپزی در داخل خانه را مثل ایران دوست ندارند ما حتی کسانی که خارج خانه کار میکنند غذا از خانه میبرند ولی مردم مالزی این فرهنگ راندارند حتی صبح ها از بیرون صبحانه که برنج با کمی خورش ماهی یا مرغ ویا سبزیجات اشت که در برگ موز و کاغذ پیچیده شده وخیلی هم ارزان است معمولا یک رینگ ویا دو رینگ هست میخرند همانجا می خورند یاباید خود به محل کار میبرند من بادوست کره ایی و تایلند که در باره غذا صحبت میکردیم آنها معلوم شد کره ایها مثل ما مرتب در خانه غذا درست میکنندمالزی ها و تآیلند ی ها بیشتر بیرون از خانه غذا می خورند به همین دلیل. شغل طبخ ارائه غذا بسیار پر رونق و تعداد غذا فروشی چه بصورت دکه و رستوران و  میز،های غذا فروشی در خیابان ها زیاد است و افراد زیادی مشغول هستند از دیدنی ها  بیشترین در مرکز شهر بنام جورج سختی  جمع است شامل زندان ومسجد و معابد هندو و چینی و قلعه نزدیک بندر هست وساحل batu feringi که خیلی زبیا ست با ماسه های طلایی و قایق بادی سواری نفری 20 رینگ و با چتر به روی دریا گردش کردن نمیدونم اسمش چیه. نفری 100 رینگ  و راهپیمایی در جنگل  دو کیلومتر تا mankyi beach  که واقعاً من با دوستان کره ایی وتایلند این جنگل رفتم ولذت بردیم. اتوبوس دوطبقه که قسمت  سقف طبقه بالاش باز است روزانه 50 رینگ است انگار با آن همه اماکن تاریخی را میتوانید ببینید که البته من ودوستان با اتوبوس معمولی نفری چهار رینگ دادیم و جنگلس،را که طی،کرده بودیم برای برگشت هم خسته وهم هوا نزدیک به تاریک شدن بود با  فری های 10 تا 15 نفره است چندتا پسر بچه هم در برگشت با بودند در عکس ها میبینید