سفر، همراه وهمگام با باد

من آشوب هستم عاشق سفر، ارزان سفر میکنم

سفر، همراه وهمگام با باد

من آشوب هستم عاشق سفر، ارزان سفر میکنم

کوش اداسی

سفر همراه و همگام با باد:

اینطور که گوگل مپ نشان میدهد فاصله ازمیر تا کوش اداسی 123 کیلومتر است و با اتوبوس یک ساعت 29 دقیقه می باشد امروز من از کمپانی مسافر بری kamil koc یکی از چند کمپانی مسافر بری اتوبوس رانی ترکیه هست که سرویس دهی بسیار خوبی دارد. معمولا مسافر را از هتل یا از دفاتر خودشان که نزدیک هتل مسافر هست به ترمینال میبرند ودر مقصد هم با توجه به آدرسی که مسافر دارد با ون های رایگان به محل اقامت مسافر می رسانند. در اتوبوس یک یا دوبار در طول سفر پذیرایی می کنند و هر صندلی مجهز به پریز برای شارژ موبایل و مانیتور و هدفون هست، قیمت بلیط این اتوبوس از ازمیر به کوش اداسی 19 لیر هست


ساعت 10 صبح از ازمیر حرکت کردم وساعت 11/30 به کوش اداسی رسیدم، جاده زیبا و سر سبزی دارد، از 15 کیلومتر مانده به کوش اداسی دریای زیبا و لاجوردی اژه خودنمایی میکند،  این شهر کاملاً ساحلی و زیباست


در مرکز شهر کوش اداسی هتل های خوبی قرار دارد حتی هاستل ها  شرایط و امکانات بسیار خوبی دارند، اغلب استخر و تخت برای آفتاب گرفتن دارند، هتل ها از شبی 150 لیر شروع میشود، و بستگی به امکانات و تفریحات داخل هتل دارد که   all باشند یا uall  و یا BB


سومین روز در کوش اداسی، این شهر ساحلی زیبا که ساحل طولانی درشهر دارد بطوریکه یک طرف خیابان ساحل و طرف دیگر آن فروشگاه مختلف اعم از لباس وفروشگاه زنجیره آیی و رستوران ها واقع شده است، در  این ماه مرداد در روز هوا بسیار داغ هست، اما شب های خنکی دارد و به غیر از توریست ها خود مردم ترکیه از هر قشر و طبقه علاقه زیادی به تفریح شبانه در رستوران ها و کلاب ها و یا قدم زدن در ساحل دارند، معمولا اطراف ساحل موسیقی خیابانی بصورت انفرادی یا گروهی با رقص و آواز اجرا میشود

در کوش اداسی مثل سایر شهر های ترکیه تور های مختلف بر گزار میشود. و دفاتری در سطح شهر هستند که این تورها را برگزار میکنند،  در کوش اداسی رایج ترین تور ها تور به افه سوس وخانه حضرت مریم که یک مکان تاریخی بزرگ و مهم هست و دیگری پاموک کاله ( پاموک قلعه ):  پاموک کاله یا قصر پنبه ای با teraverten های سفید، آبهای گرم و شهرهای آنتیک، یک مرکز بسیار مهم گردشگری بوده که در استان دنیزلی قرار دارد و می توان از طریق جاده زمینی به پاموک کاله که در 18 کیلومتری دنیزلی قرار دارد رفت و آمد نمود.ودر نزدیکی بودروم و کوش آداسی واقع این دو تور با نهار از ساعت نه صبح تا پنج بعد از هر کدام 120 لیر در،شهر تورش فروخته می شود اما با اسکله هایی که کشتی های تفریحی در آنجا مستقرند مثل جزیره کبوتر و جزیره ladies میتوان ارزانتر خرید و همچنین تورهایی  گشت با قایق های بزرگ دو طبقه که  بفروش میرسد که از ساعت 9 صبح تا پنج بعداز ظهر با نهار و پیکاپ رفت و برگشت از محل اقامت 30 لیر میباشد که همراه با موسیقی و توقف متعدد در ساحل natural Park  برای شنا و تفریح می باشد


همچنین تور آدالند  پارک آبی کوش‌آداسی یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی اروپاست و دنیایی ادارد،بازی‌های آبی را در خودش دارد،که قیمت آن 60 لیر هست


در کوش اداسی ترانسپورت دورن شهری با تاکسی های زرد رنگ انجام می شود که گران است، و وسیله دیگر حمل ونقل عمومی ون هایی هستند که به آن دولموش میگویند،  کرایه این دولموش ها 2/5 لیر هست و از یک تا ده شماره گذاری شده مثلا دولموش شماره پنج به ساحل laidies می رود بعضی از دولموش ها  نام منطقه آیی که می رود بر روی آن نوشته شده است، مثلا دولموش سوکه، سوکه محلی هست که مثل شهرک هست که پر از فروشگاه های لباس با برندهایی مختلف اعم از برندهایی معروف مثل zara و Mango و نایک و از این قبیل و  برندهای لباس های معمولی تر با هر قیمتی و سلیقه آیی می توان در این محوطه  پوشاک مورد نظرتان  یداکرد، این منطقه زیبا طراحی شده و پر از رستوران های گوناگون هست،


روز چهارم در کوش اداسی، من ساعت 9 صبح با  دلموش ( تاکسی ون) که مخصوص افه سوس هست ( این ون شماره نداره)  با قیمت 6 لیر بطرف افه سوس حرکت کردم، راننده من و چند توریست را کنار خیابانی پیدا کرد گفت با10 دقیقه پیاده روی به افه سوس میرسید. البته ابتدا خیابان تاکسی های زرد رنگ ایستاده بودند. نقشه آیی دستشان بود، توریست ها از راه دور  می ترسانند، و جالب بود که قیمت 40 یورو را پیشنهاد می دادند، من توجه آیی نکردم و خودم به طرف افه سوس هیچ هایک کردم،  بلیط ورودی 40 لیر برای توریست ها و 20 لیر برای ترک ها بود، افه سوس واقعا جالب هست.


افه‌سوس، بازمانده‌های شهری است چندین‌ هزارساله از امپراطوری رُم شرقی که بین ازمیر و کوش‌آداسی قرار گرفته و رفتن، به آن از هر دو شهر ممکن است. تور از صبح تا بعدازظهر طول می‌کشد و ناهار را هم در یکی از رستوران‌های محلی صرف می‌کنند. قبل از رسیدن به افه‌سوس، خانه‌ای قدیمی وجود دارد که حضرت مریم ده سال آخر عمرشان را این‌جا گذرانده‌اند و امروز تبدیل به زیارتگاه شده است، می‌توانید روی دیوارهای بیرون خانه، شمع روشن کنید یا از چشمه‌ی آرزوها بنوشید و آرزو کنید. بعد از آن شهر زیبای افه‌سوس است با ستون‌های سنگی بزرگ، میدان نبرد گلادیاتورها و بقایایی از آمفی‌تئاتر و دروازه‌های شهر. کوه‌های شمال افه‌سوس، جایی است که می‌گویند اصحاب‌کهف توی غاری در دامنه‌ی کوه نزدیک به دویست سال خوابیده بودند.


البته اماکن تاریخی دیگری هم هست مثل کلیسا ی مریم که در همان محوطه کمی دورتر، و seven sleeper و خانه حضرت مریم که گویا  حضرت مریم سالهای آخر عمر خود را در آنجا گذارنده که خیلی دورتر هست باید حتماً از ماشین استفاده کرد، و آرتمیس این اماکن از هم دور هستند و باید با ماشین رفت.  به غیر از افه سوس بقیه ورودی ندارند. به نظر من ارزش اتلاف وقت و پول و گرفتن تاکسی را نداره


من در افه سوس با زوج جوانی ترک اهل استانبول آشنا شدم. که برای تعطیلات شان به  کوش اداسی آمده بودند و با هم دوست شدیم، آنها اتومبیل داشتند من را همراه خودشان به  هفت خوابگاه و   ارتیمس و خانه مریم بردند، و من را در یکی رستوران های آنجا به نوشیدن یک قهوه ترک دعوت کردند،


در محوطه خانه مریم  دیواری را باز دیدکنندگان پر از دستمال های گره زده سفید و یاد داشت های یادگاری و،یا داشت های عاشقانه کرده بودند که جالب ومنحصر بفرد بود. البته در طی راه  بر درختان انجیر و زیتون هم پارچه گره خورده زیادی بود.                                                     

بلاخره روز پنجم از اقامت در کوش اداسی ، که روز دوازدهم از سفر محسوب میشد، با خرید بلیط اینترنتی از سایت هالی که خیلی تبلیغ در تلگرام و اینترنت میکند، قصد برگشت به ایران را داشتم،این بلیط یک توقف کوتاه در آتن داشت، طبق معمول سه ساعت قبل وارد فرودگاه ادنان مندرز در ازمیر شدم ( این فرودگاه از کوش اداسی با اتومبیل 1 ساعت فاصله دارد که شاتل هایی که ون هستند با هزینه نفری 20 لیر مسافران را از ترمینال کوش اداسی به این فرودگاه میبرند) بلیط که به موبایل ام ایمیل شده بود به نماینده  شرکت هواپیمایی Aegean airline مستقر در فرودگاه نشان دادم گفت هیچ مشکلی ندارد وارد صف check in شدم  برای گرفتن کارت پرواز و تحویل بار، با دیدن  پاسپورت ایرانی من، گفتن شما اجازه پرواز بااین بلیط را ندارید مگر ویزا شینگن داشته باشید.  هرچه قدر با سایت هالی تماس گرفتم جوابی بمن ندادند

تقریبا تا ساعت نه در فرودگاه بودم و پروازهای مختلف را بررسی میگردم، در فرودگاه بمن گفتند ، فعلا پروازی از ازمیر به ایران نیست، اتوبوس هم نیست، بهتر هست به استانبول که پرواز و اتوبوس به سمت ایران بیشتر در دسترس هست ، سفر کنی، با این که سفر به استانبول جزء برنامه من نبود، ناچار شدم به ترمینال ازمیر برگردم، از آنجا  با اتوبوس با قیمت 80 لیر به استانبول سفری اجباری داشته باشم                          

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.