سفر، همراه وهمگام با باد

من آشوب هستم عاشق سفر، ارزان سفر میکنم

سفر، همراه وهمگام با باد

من آشوب هستم عاشق سفر، ارزان سفر میکنم

سفرنامه، سفر من به جنوب و جنوب شرقی آسیا ...

سی ویکم دسامبر من درست شب عید عازم چیانگ مای شدم روند سفرهایم نیاز به طرف شمال  تایلند داشت من میخواستم از شمالی ترین نقطه تایلند وارد لائوس شوم. من بلیط چیانگ مای میتوانستم از دفاتر توریستی به قیمت 1200  بات بخرم یا برم ترمینال mo chit به قیمت 500 بات بخرم  تایلند با توجه به تعطیلات شنبه و یکشنبه و تعطیلات شب عید چهار روز تعطیلی داشتند ترمینال قیامت بود ترافیک وحشتناک بود همه خیابان ها قفل شده بود بلاخره من به اتوبوس ام رسیدم و اتوبوس سبز رنگی بود و کارکنان کت سبز به تن داشتند وکمک راننده یک خانوم بود  فکر کنم از بانکوک تا چیانگ مای 10 یا 12 ساعت طول کشید

 چیانگ مای یکی از شهرها و جاذبه های گردشگری اصلی تایلند است. این شهر با پیشینه تاریخی غنی به عنوان مرکز فرهنگی، گردشگری و اقتصادی منطقه شناخته می شود. به همین دلیل میان گردشگران دنیا ارزش فراوانی دارد. چیانگ مای در فاصله هفتصد کیلومتری بانکوک و در محدوده رودخانه پینگ واقع شده است.

از نظر آب و هوایی معتدل و بارانی است. از آن جا که این شهر در منطقه کوهستانی واقع شده است، بیشتر اوقات هوای خنکی دارد. بهترین زمان برای مسافرت به این شهر بین ماه های دسامبر تا مارس است. باید بدانید در تابستان، هوای این شهر بسیار گرم است.

برای رسیدن به چیانگ‌مای می توان از انواع وسایل نقلیه همچون هواپیما، کشتی، اتوبوس، قطار و تاکسی استفاده کرد. این شهر را می توان ترکیب کاملی از رستوران های خوب، هتل های شیک، استراحتگاه های ارزان قیمت، پارک و معبد و ... دانست. در این شهر می توان علاوه بر تفریح، از غذاهای محلی تایلند نیز لذت برد..من در چیانگ مای یک  تخت خوابگاه زنان شبی 5 دلار اجاره کردم که وضعیت وامکانات خوبی داشت ودر قسمت باستانی و نزدیک به جاهای دیدنی قرار داشت  در این شهر اصلا وسیله رفت وآمد عمومی وجود ندارد از توک توک ( موتور سه چرخه اتاقک دار) یا وانت که دو ردیف نیمک که هر ردیف چهار تا پنج نفر مینشینند و به این وانت های قرمز رنگ می گویند اتوبوس قرمز قیمت مشخص نداشت واز توریست هر چه قدر می توانست می گرفت از روشهای کارشان این بود که قبل از به مقصد رسیدن جایی نگه می داشت پول از توریست می گرفت ولی از افراد بومی فکر می کنم قیمت مشخص میگرفتن با اطلاعاتی که بدست آوردم،  چند معبد معروف را پیاده در اطراف خوابگاهم میتوانستم ببینم، ویکی از مهمترین معابد کشور تایلند،  خارج شهر هست را برای روز بعد گذاشتم. واقعا چیانگ مای یک شهر بسیار زیبا وتوریستی من در این سفرها معابد زیاد دیده ام، اما چیانگ مای متفاوت است ویک رودخانه بسیار زیبا دارد و مراکز خرید و بازار و فروشگاهها وسایل سنتی وصنایع دستی لباس ها با پارچه های بافت سنتی وقدیمی تایلند کلاه ها وجلیقه ها شلوار ها از پارچه های بافت سنتی با رنگ آمیزی زیبا، اینجا تایلند به شکل بسیار متفاوت با بانکوک مدرن وپر هیاهو و مکان های خوشگذرانی است،چیانگ مای تایلند سنتی ویک شهر جنوب شرقی آسیا با تمام المانهای باستانی وسنتی  یک زیبایی قابل تحسین را ارایه می دهد و پر از توریست هست، توریست های این شهر متفاوت با توریست ها ی بانکوک هستند اینجا نقطه ایی از تایلند هست که توریست برای کشف وشناخت قوم سیام می آیند توریست های که دنبال شناخت فرهنگ این سرزمین هستند نه برای بد مستی و هرزگی،  امکان دیدنی داخل این شهر با اهلی زحمتکش وهنرمند عبارتنداز معبد سو آن داد wat suah dak معبد بسیار زیبا وقدیمی نزدیک دیوار قدیمی در خیابان سوتپ پراز مجسمه‌ها و مناره های زیبا.. و معبد بهارا سینک wat Phra sinh این معبد در بخش قدیمی شهر معماری خاصی دارد احترام خاصی برای آن قائل هستند و کتابخانه بزرگ وقدیمی دارد و معبد په پونگ wat pah pong  ورودی با شکوهی دارد و کاهنان معمولا در آن نماز میخوانند معبد په پونگ با جواهرات مختلفی تزیین شده است. کاهنان افراد بسیار مهربان وصبور ند می توان ساعت ها با آن ها حرف زد هنگام نماز حضور یافت هنگام کلاس درس حضور یافت در همه موقع با خوشرویی استقبال میکنند می توانید در هر زمان در هر شرایطی عکس بگیرید ، فقط نباید به آنها تماس یا دست زد که من با شوخی به آنها دست میزدم. انگار در سه دوره مختلف پسران باید در پاکودا محل زندگی وتحصیل کاهنان  مدتی زندگی وآموزش ببینند در کودکی ونوجوانی وبزرگ سالی اما همه آنها ضرورت واجباری ندارند که راهب ویا کاهن شوند من در شب عید به یکی از این معبد معروف رفتم مردم چیانگ مای مذهبی وبسیار اهل عبادت از پیر و جوان هستند بیشتر زنان و مردان نه فقط افراد مسن. جوانانشان از دختر و پسر لباس سپید پوشیده و عبادت می کردن   با توریست نهایت مهربانی را داشتند  یکی از بزرگترین و مهمترین عبادتگاه بوداییها  سراسر تایلند معبد دوای سوته Phra that doi Suthep هست مردم مومنین بودایی از تمام شهر های تایلند برای زیارت می آیند.این معبد در شمال غربی چیانگ مای واقع شده کاهنان از عبادتگاه های زیادی به این معبد رفت و آمد میکنند این معبد در ارتفاع و روی تپه ایی بلند قرار داره و به اندازه یک شهرک بزرگ هست پر از عبادت گاه کوچک وبزرگ که مردم بودایی در حال عبادت هستند با شمع و عود وگل های زرد داودی همراه دارند نثار مجسمه‌ها میکنند وزانو زده سر به خاک فرو می آورند. این معبد 309 پله داره که در راه مجسمه‌ها ی زیبا از اژدها طلایی و دختران کوچک با آرایش سنتی چهره ولباس وکلاه سنتی با توریست ها عکس میگیرند و البته آسانسور هم داره که باید 10 بات بدهی.  من با بررسی قبلی میدانستم ساعت 7 صبح باید با وانت قرمز به این معبد بروم که پنج توریست بودیم وپنج فرد محلی، که توریست ها را با نفری 50 بات به این معبد می بردند،  پس از باز دید وبرگشت با یک وانت قرمز دیگر به قیمت 120 بات، از معبد Phra that doi Suthep  به  دهکده آیی که به عنوان یک دهکده میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است رفتم که این دهکده در کوهستان واقع شده است وبسیار سرد به نامBan mong Doi pui تمام مردم این دهکده لباس سنتی پوشیده و کلاه ها ی زیبا سنتی بر سر داشتند ومغازهاش ها لباس وکیف های سنتی که خودشان در حال دوختن در همان جا میفروختند و غذاهای خوشمزه سنتی که طبخ میکردن و میفروختند این دهکده پر از توریست وبرای مردم شغل ودرآمد ایجاد کرده بود از دختران جوان تا پسران جوان مشغول کار دوختن و فروش درفروشگاه ها بودند بسیار مودب و مهربان با توریست ها رفتار میکردن واقعا من از دیدن این دهکده لذت بردم یکی دیگر از جاذبه های توریستی چیانگ مای کارگاه پارچه کتان و ابریشم، که میبافند و می فروشند ویکی دیگر از جاذبه های توریستی ساختن چتر های زیبا پارچه ایی یا کاغذی با نقاشیهای گل وپرنده روی آنها بوسیله دختران وزنان می باشد، من در تایلند فقر کمتری دیدم، بیشتر مردم بخصوص نقش برجسته زنان در کار  خارج از خانه ونقش برجسته آنان در اقتصاد کاملا مشخص بود.  از چیانگ مای با 150 بات و4  ساعت راه به چیانگ رای آمدم در یک هاستل بسیار مدرن وزیبا یک تخت در خوابگاه زنان به قیمت 9 دلار گرفتم که وضعیت بسیار عالی داشت چیانگ رای یکی ار استان های شمالی و نزدیک  به دو شهر مرزی چیانگ خونگ chiang Khong که مرز تایلند و لائوس هست که از چیانگ رای به این شهر 1/5 ساعت راه با اتوبوس به قیمت 65 بات و شهر دیگر مرزی  mea sai هست که مرز بین میانمار وتایلند هست mea sai با چیانگ رای 1 ساعت فاصله با اتوبوس به قیمت 39 بات.  این شهر ( چیانگ رای)  به بزرگی چیانگ مای نیست چند مکان دیدنی وچند معبد در شهر دارد که زیبا هستند ولی از اهمیت آنچنانی برخوردار نیستند ولی چند مکان دیدنی مثل  museum smoking و cave fish و black house.  مهمترین آنها وشگفت آورترین آنها معبد سفید یاوات رونگ wat Rong که در 13 کیلومتری چیانگ واقع شده من از ایستگاه اتوبوس بین شهری با قیمت 20 بات رفتم واقعا از زیبایی این معبد انسان گیج میشه بشدت هنر مندانه ساخته شده است  این هنرمند هنوز در قید حیات هست ودر بانکوک زندگی می کند تمام وسایل کارش و طراحی هایش در موزه در محوطه این معبد هست وتعدادی مجسمه ونقاشی از این هنرمند در این موزه هست و موزه دیگری نیز هست که از طراحی ونقاشی این هنرمند هست در جلو این دو موزه میز هایی از که کارت پستال مانند که بازدید کننده ها می توانند مشخصات شان را بنویسند و مهر بزنند و با خود به عنوان یادگار که از  این موزه ومعبد بازدید کرده اند همراه خود ببرند در محوطه این موزه موسیقی زنده که خواننده های زن و مرد به زبان تایلند آواز می خوانند بقدری این موزه زیباست مثل تکه ایی الماس میدرخشد. چون در برنامه سفرم لائوس لحاظ شده بود من به طرف شهر مرزی وبالاتر ین نقطه مرزی تایلند یعنی شهر chiang Khong  با اتوبوس به قیمت 65  بات رفتم جاده چیانگ رای به چیانگ خونگ بسیار سبز و زیباست با کوه های سبز من یا جاده لاهیجان و رودسر و لیلا کوه میافتم اینجا به همان زیبا یی جاده شمال خودمان با فرهنگ تایلندی وقتی بطرف چیانگ خونگ می آمدم در راه دومعبد در ارتفاعات با بودا های قول پیکر دیدم البته این ها پا کودا ( محل زندگی و عبادت و مدتیتش کاهنان بود)   و تصمیم گرفتم بیایم این دو معبد را ببینم بعداز این به chiang Khong رسیدم خوابگاه به قیمت شبی سه دلاری وضعیت خوبی نداشت رفتم اداره کننده اش یه مرد پر حرف انگلیسی بود این شهر قبلا جز مستعمرات فرانسه بوده هنوز سبک کافه هایش فرانسوی است توریست ها تواین کافه مینشینند و آبجو میخورند فردا صبح به همان ترمینالی آمده بودم رفتم با اتوبوس های بین شهری چیانگ رای و چیانگ خونگ خودم را به آن دو معبد بالای کوه رساند م  بالا رفتم و آن دو بودای قول پیکر را دیدم یکی از آنها زمردی رنگ بود و راهبان مجسمه‌ایی زمردی بودن شهر chiang Khong کوچک اما سبز وخنک بود رودخانه ومهم مکونگ از تمام شهر عبور می کند در این قسمت شهر که من هستم عرض رودخانه بسیار کم است اما عمیق وپر آب از طرفی که من ایستاده ام خانه ها پنجره وخیابان و عبور اتومبیل ها  لائوس دیده میشه برای من که خیلی هیجان انگیز هست که از یه کشوری بتوانم کشور دیگر ببینم قایق ها وپنجره خانه ها ولنج های مسافر بری و باری با پرچم های دو کشوری در حال تردد از کنار هم هستند واقعا شهر chaing Khong زیبا یی خاص خودش را داره مثل شهری کوچک گیلان می ماند اما با این رودخانه مکونگ و نزدیک بودن دو کشوری تا این حد وقایق دو کشوری بی نظیره در شهر مردم ترکیبی از تایلند ی ها و لائوس ها هستند و عده‌ای از آمریکا یی ها و اروپایی ها که سالها در اینجا ساکن شده اند وکسب و کار خودشون را دارند صاحب مهمانخانه من یک مرد انگلیسی بود که میگفت 9 سال اینجا زندگی میکنه و در ضمن گردشی که میکردم با خانم آمریکا یی آشنا شدم و مقدار ی از راه را با این خانم میگفت با شوهرش چهار سال که اینجا ماندگار شدند اینجا را دوست داشت میگفت احساس امنیت وآرامش میکند و دو دختر داشت البته دخترانش بزرگ بودند و در امریکا زندگی میکردند او دعوت کرد به خانه اش بروم که متاسفانه من فرصت نکردم. اجاره خانه اش که یک خانه ویلایی بود پرسید م 100$ در ماه بود در تمام تایلند سوپر مارکت هایی هست بنام سون الون seven eleven که معمولا همه چیز با قیمت مشخص دارد حتی غذا و ساندویچ و دستگاه قهوه آماده و نوشابه به صورت لیوان و مکروفر هست میشود غذا بخری وگرم کنی به وسیله این فروشگاه ها می شود بلیت اتوبوس را رزرو کرد من سه روز در این شهر زیبا ماندم بسیار دوستداشتنی وآرام بود زیباتر سبز با غذاهای خوشمزه وتمیز روز چهارم ساعت 11 صبح با وانت های نیمکت دار که میگفتن تاکسی به قیمت نفری 50 بات به مرز لائوس که در 9 کیلومتر ی این شهر بود رفتم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.