سفر، همراه وهمگام با باد

من آشوب هستم عاشق سفر، ارزان سفر میکنم

سفر، همراه وهمگام با باد

من آشوب هستم عاشق سفر، ارزان سفر میکنم

سفرنامه، سفر من به جنوب و جنوب شرقی آسیا ...

 ششم نوامبر، وارد بالی شدم دیگه یاد گرفته بود از تاکسی‌ها رو دست نمی خوردم، از محوطه فرودگاه کمی بیرون می آمدم و سوال می کردم تا وسیله نقلیه عمومی مثل متروی یا اتوبوس پیدا بکنم  در فرودگاه بالی اتوبوس به بعضی ا ز قسمت های جزیره داره بخصوص به ترمینال اتوبوس رانی که اصلا شبیه به ترمینال نیست چون در اصلا اتوبوس بسیار کمه و فا صله  زمانی زیاد هر 45 دقیقه اتوبوس میاد و دو نوع اتوبوس هست خودشان هم همینطور میگن اتوبوس کوچک که مینی بوس و اتوبوس بزرگ اتوبوس ها بسیار تمیز و شیک و بلیط،آن در داخل و ارزان قیمت ( 3500 روپیه)  هست شاگرد راننده یا بلیط فروش یگ دختر خانم هست اتوبوس خلوت  وهمه قسمت های جزیره  را پوشش نمی دهد هیچ وسیله نقلیه عمومی در واقع در سطح شهر نیست واین خیلی عذاب دهنده است فقط موتور سیکلت هست به عنوان تاکسی‌ و گران هست و تاکسی‌ها ی آبی وبنفش روشن کمری شیک و گران و یا میتوانی روزانه. یا هفتگی موتور کرایه کنی  من از فرودگاه به ترمینال از آنجا با موتور به اوبد منزل  میزبانم که یک  خانواده روسی جوان بودند رفتند ساشا و ناتاشا و دختر طلایی آ نها منتظر من بودند با یک شام روسی که مخلوطی از برنج و سبزیجات بود آنها در روستا زیبا و خانه اشان در وسط مزارع برنج بود وقتی صبح آمدم در حیاط دور تا دورم سبز بود با خانه های قشنگ انگار در بهشت بودم وسه فرشته در آن خانه زندگی میکردند ساشا خیلی سفر کرده بود. انسان فوق‌العاده ای بود به طبیعت علاقه واز زندگی شهری گریزان بود بعد از کلی سفر در این تکه  از زمین که شبیه بهشت بود وبا اخلاق فرشته گونه اش جور بود زندگی میکرد. روز چهارم نوامبر به دیدن اوبد رفتم. باید درسینه چند قلب داشت تا بتوان از اوبد دیدن کرد چون از هیجان وشگفتی یکی ودوتا از آنها خواهد ایستاد اوبد بی نظیره پر از شگفتی پر معبد قدیمی حتی خانه هایی که هنوز مردم در آن زندگی میکنند شبیه موزه هست عکسهایی که من می گذارم از خانه مردم است مردم اندونزی به شدت  تمیز و مهربان هستند. هوا در آبان ماه آن  مثل خرداد ماه خودمان می ماند، مردانشان دستمالی زیبا مانند کلاه بر سر می بندند  ولنگی  طرح دار کوتاه یا بلند که کره چین داری دار جلو میبندندوزنان بر روی لباس محلی کمر بند پهنی می ببندند توریست ها را واقعا دوست دارند وهمیشه با لبخند وسلام به چهره نگاه میکنند خیابان اصلی اوبد که طولانی ،و خیابان ها کوچه ها منشعب این خیابان پر از فروشگاه و رستوران  و گالری آ ثار هنری اعم از تابلو وسایل دکوراسیون چوبی بسیار زیبا با قیمت مناسب البته باید چانه زد تا با یک سوم قیمت آنها را خرید.                                                               اوبد عشق است،  غذا خوشمزه و ناسی گورنگ و سوپ های خوشمزه سوپ  جوجه یا mie ayam و سوپ بوفالو  و نوشیدنی خنک بنام ice tea  که یک چای با یخ سرو میشه وهمراه غذا خورده میشه همچنین  یک نوع فالوده یا یخ در بهشت خیلی خوشمزه بنام es doger غذا و خوراکی هاشان همه خوشمزه و ارزان هستند با یک یا دولار می توان تهیه کرد،موردی که نظر من در عادت و عبا دتشان بود که توجه من را جلب کرد بخصوص در اوبد البته در کل جزیره دیده میشد سبد های گل از کوچک به اندازه یک نعلبکی تا  به ارتفاع یک متر که  یکی از شایع ترین مشغولیات زنان اندونزی بافتن این گونه سبدهای مخصوص گل است  که هر روز دوبار صبح زود وعصر این سبد با گل های تازه و  عود  و تکیهشیرینی و یا شکلات   تزیین می شود، در تمام  ورودی ها ی شهر اعم از خانه،  فروشگاه. ادارت خصوصی و دولتی گذاشته میشود برای معابد متعدد شان هر روز صبح و عصر با سینی ها یا سبد های بزرگ تر که پر از این سبدهای کوچک ویا با ارتفاع می برند در خانه هاشان در ورودی آشپزخانه همه وهمه جا این سبد ها گذارده می شود مثل نماز مسلمان بطور مداوم همه مردم این عبادت را انجام می دهند. مردم اندونزی مسلمان سنی مذهب، هندو چند خدایی و بودایسم هستند اما در اوبد همه هندو هستند بعد از ظهر ها  حدود ساعت هفت در معابد بزرگ رقص و آواز سنتی اجرا میشود که ورودی آن 80 هزار روپیه بود. موزه ایی بود که ورود ی آن هم 80 هزار روپیه هست من زیاد اهل رفتن به موزه نیستم. روز دوم  به دیدن force mankyi یا محل زندگی میمون ها رفتم که خالی از لطف نبود جنگل زیبایی بود که میمون زندگی عادی وشیطنت آمیز شان را میکردند  خیلی سر گرم کنند ه بود میمون ها خانواده گی در کنار هم با بچه‌ها کوچک شان بازی یا در روی درختان  دعوا وسر صدا می کردند باز دید کنند کان به آنها غذا میدادند کسانی که موز در کیف یا جیب شان داشتند مورد توجه میمون ها بودند به کیف یا جیب شان میمون ها آویزان میشدند. روز سوم در اوبد که روز ششم ار نوامبر بود عازم دیدن دو معابد بزرگ وجالب اوبد که آدرسش را میز بانم داده بود رفتم به نام هایPura Luhur Batukaru وSaraswati Temple که بسیار زیبا بودند معمولا در معابد رستوران و غرفه های هنری و صنایع دستی است،بالی جزیره بسیار بزرگ وبه حق زیباست و بخش های مختلفی دارد. ادامه دارد..

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.