سفر، همراه وهمگام با باد

من آشوب هستم عاشق سفر، ارزان سفر میکنم

سفر، همراه وهمگام با باد

من آشوب هستم عاشق سفر، ارزان سفر میکنم

سفر به ترکیه: انتالیا


امروز 25 تیر وارد فرودگاه اسپارتا شدم


داستان این  از اینجا شروع شد که کانال چارتر2020 بلیط ارزان لحظه اخری  که عضوش هستم تو همین تلگرام  بلیط انتالیا یک طرفه 211 هزار تومان اعلام کرد. و من که دوره نقاهت بیماری ( فلج شدن مچ پام را میگذارنم) و بی حوصله شده بودم، معطل نکردم. و خریدم


حالا سوار هواپیما ایر باس خیلی قدیمی،  مشغول نوشتن تجربیات این سفر هستم.                                                                                                                         

الان از دوست سی اس ا م شنیدم ترکیه کودتا نا فرجام شده،


دیشب ساعت 12 شب تو یکی از محله های معروف انتالیا بودم اتفاقا هاستل من هم آنجاست به اسم old town که شب های موزیک خیابانی رواج دارد. و محل خوشگذرانی هست


من سال 93 هم در اینجا بودم، و معمولا تا ساعت 3 صبح این محل فعال هست، اما دیشب ساعت 12 از ما خواستن به هتل مان بر گردیم


امروز، گشتی اطراف ساحل انتالیا زدم و برای نهار به خیابان های اصلی و مرکزی شهر مثل خیابان جمهوری رفتم همه چیز امن وامان بود هم ساحل و هم خیابان های مرکزی شهر خیلی خلوت بود،


شهر انتالیا ترانسفر شهری خوبی دارد، اتوبوس و قطار ریلی زیبایی مجموعه  نقاط این شهر را به هم وصل می کند در اتوبوس کارت 10 لیری فروخته میشود. که پنج بار می شود از آن استفاده کرد و دو باره شارژ کرد،


دیگر وسایل عمومی تاکسی های زرد رنگ خیلی گران هست


غذای ترکی دونر یا همان کباب ترکی که هم گوشت قرمز و هم مرغ  هست از مرغ از پنجاه گرم 3 لیر شروع میشود و گوشت قرمز دونر 50 گرم از شش لیر شروع میشود.  نون های خوبی داره که اغلب هر یا عدد نون بشکل بربری خودمان یا باکت 2 لیر هست، بطری کوچک آب یک لیر و بطری بزرگ 2 لیر در تمام قسمت های گردشگری و  مغازه ها و غذا خوری ها فراوان وجود دارد،اما خرید از فروشگاه های بزرگ و زنجیره آیی که خیلی هست آب 1/5 لیتر ی 0/65 لیر و بطری 6 لیتری 2/5 لیر


غذاهایی ترکی که بیشتر فست فود محسوب میشود، بارون و بیده و دونر می باشد که خوشمزه هست


یکی از فروشگاه زنجیره که سالاد و غذای آماده های آماده بسیار ارزان دارد فروشگاه Bim هست، یک مرغ کامل بریان شده 12 لیر هست، امروز هر صد دلار،، 284 لیر تبدیل میشد


نان چند لایه آیی که وسط ش پنیر و کمی سبزی دارد  ، یا با پیاز داغ و کمی گوشت چرخ کرده وسطش و یا فقط  سیب زمینی  له شده  وسطش  هست این نان که خیلی هم مورد علاقه  ترک ها هست بورک  نام  دارد                                                                                                                                 

امروز روز سوم که در انتالیا هستم تصمیم گرفتم به تورهای گشت روزانه اش سری بزنم، البته با  توجه به اصول سفر ارزان به خیابان و به دفاتر فروش تور نرفتم. چون تورهای روزانه آنها با توجه به سرویس ترانسپورت و غذا و بطری آب که در اختیار توریست میگذارند قیمت گرانی حتی بعضی دفاتر به یورو که  ارز گرانی هست تور را ارائه می دهند


از روزروشن هتل آدرس اسکله قایق های تفریحی را خواستم، با توجه به اینکه من در # old town یا منطقه @کایلیچی که به آن خلیج کایلیچی هم می گویند رفتم، از یک قسمتی از این محله برای اینکه توریست بتواند راحت اسکله را پیدا کند روی زمین خط زرد رنگی کشیده اند که توریست را براحتی هدایت میکند. اگر کسی بخواهد این محله را پیدا کند کافی هست سوار اتوبوس 08 شود با قیمت 2 لیر به کایلیچی بیاید و بگوید به Lima میخواهم، بروم، افراد محلی راهنمایی می کنند،


به محض ورود اسکله قایق های تفریحی افرادی تور می فروشند  به با کاتالوگ به استقبال می آیند که از 40 یورو برای یکساعت شروع میشه، اما با کمی صبر و حوصله یک ساعت 10 لیر و 2 ساعت 15 لیر و 6 ساعت با نهار 50 لیر قیمت واقعی هست.دوساعت تور خوبیه آبشار انتالیا با این تور می شود دید. با موسیقی همراه هست. در مدت دو ساعتی که روی دریای مدیترانه با کلی هم سفر از کشور های مختلف که دوست شدم و گپ زدیم، یک ساعتی کشتی در دریای زیبای آبی لاجوردی که پیش میره. متوقف میشه میشود در دریای مدیترانه شنا کرد


انسان در هر شرایطی میتواند به رویاهاش،تحقق ببخشد. حتی با پای معیوب


دوستان بهانه نیاورید بار سفر را ببندید کمپ بزنید، ساده تر سفر کنید


روز چهارم در انتالیا


دیشب خیابان ها خلوت بود و عده آیی از جوان ها پرچم ترکیه را که بیشتراز بیست متر بود بر بالای سرشون حمل میکرون و بنفع حکومت فعلی شعار میدادند و گاهی هم تکبیر می فرستادند، در مردم پرچم های کوچک با خودشان حمل می کردند


همه جا بحث سیاسی داغ هست و اتومبیل ها معمولا با برچم ترکیه حرکت می کنند


با این که اواخر تیر هست و معمولا فصل حراج ترکیه اسفند ماه و اردیبهشت می باشد، این روزها تمام فروشگاه ها اعم از لباس و لوازم آرایشی و بهداشتی حراج 30 در صد تا 50 در صد خورده، خیابان ها خلوت و توریست بسیار کم، اما ثر مراکز فروش هنوز ایرانی ها مشغول خرید هستند


یکی از ماه های حراج شهریور ماه هم هست، اما چون اوضاع سیاسی ترکیه مبهم هست و توریست بسیار کم فکر  میکنم، حراج را زودتر راه اندازی کردند، تا تولیدات شان بفروش برسد  واقعا وضعیت سیاسی ترکیه نگران کننده است. و ضربه شدیدی به صنعت توریست این کشور که یکی از مهم ترین و ارز آورترین صنایع اش بود،خورده است،  میتینگ ها  ودسته های شعار دهنده جوانان هر روز عصر تا پاسی از شب ادامه دارد، من برایم مصر با آن همه عظمت ش در صنعت توریست وشرایط کنونی اش تداعی میشود


هتل ها در منطقه لارا که اغلب چهار ستاره یا پنج ستاره هستند از شبی صد دلار شروع میشه، البته با امکانات بسیار زیاد مثل سالن ورزش و استخر وشب ها با موسیقی زنده و با اصطلاحات all  و ull که با منو غذا و نوشیدنی و عصرانه. اما در خیابان جمهوریت ( مرکز شهر)  و منطقه کایلیچی، هاستل و پانسیون که اغلب حیاط یا رستوران و بار کوچکی دارد و بسیار از نظر سرویس بهداشتی تمیز،و مرتب هست اتاق خصوصی با سرویس کامل و صبحانه بسیار خوب شبی 90 لیر و بدون صبحانه را شبی 70 لیر میشود پیدا کرد


غذا و خوراکی در ترکیه گران نیست. اما پرس ها ش نسبت پرس های غذای ما خیلی کوچک تر است، البته من در بیشتر کشورهای آسیایی که بودم پرس ها کوچک هستند اما ایرانی ها فکر نکنم با این پرس های کوچک غذا سیر شوند


امشب انتالیا را به قصد ازمیر ترک می کنم واقعا ترانسپورت بین شهری در ترکیه گران هست با قیمت در ساعات مختلف در روز متفاوت است  مثلا در ساعت صبح در  7 بعد از 50 لیر تا 65 لیر و از 8 شب تا 1 صبح از 70 لیر تا 80 لیر هست فاصله انتالیا تا ازمیر 480 کیلومتر که 7 ساعت و24 دقیقه طول میکشد،


همیشه ترک کردن یک شهر  برایم سخت هست، انگار ذراتی از وجودم در شهر باقی میماند، البته من با کمال میل راضی هستم به این شکل وجودم تمام شود، هر ذره اش در شهری یا در جایی ، من واقعاً در هر کشوری که میروم، ارتباط عاطفی با مردمش و فرهنگ شان بر قرار میکنم و از آنها لذت میبرم،  زمان ترک آن شهر می دانم که درصد برگشتن ام خیلی کم هست، یعنی همه چیز را باید پشت سر گذاشت و رفت برای همیشه باید خداحافظی کرد،                                

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.